Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ...!

H επανάσταση στην ενημέρωση ήρθε με την 1η Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα της Σάμου........ πατώντας εδώ www.samiakignomi.gr

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΙΚΑΡΙΑΣ


ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ

ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΑΜΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ Χ. ΒΑΡΔΙΚΟΥ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΗΣ ΙΚΑΡΙΑΣ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακολουθεί με αριθμό 605/16-03-2010 Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή του Πανελληνίου Σοσιαλιστικού Κινήματος κυρίου Πυθαγόρα Βαρδίκου προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την αεροπορική σύνδεση της Ικαρίας με την Αθήνα.

Αναλυτικά η επίκαιρη ερώτηση του κυρίου Πυθαγόρα Βαρδίκου προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει ως εξής:

«Η επιδοτούμενη αεροπορική εταιρεία που συνδέει την Αθήνα με την Ικαρία έχει δημιουργήσει στο νησί εντυπώσεις και πεποιθήσεις που οδηγούν στην ανεκδοτολογία και στην απαξίωση με αποτέλεσμα την έντονη ανησυχία για την ποιότητα και κυρίως για την ασφάλεια των πτήσεων.

Η πληρότητα της γραμμής από 95% έχει πέσει στο 20%. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται και κινητοποιούνται.

Οι φημολογίες για τη δημιουργία τρίτης αεροπορικής εταιρείας που η ύπαρξή της θα απέτρεπε τις όποιες αντιδράσεις της Ευρωπαϊκής και της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη συγχώνευση των δυο άλλων, αυξάνουν τις αντιδράσεις και τις ανησυχίες.

Πέρα από τις φημολογίες και τις εικασίες, η κατάσταση θα μπορούσε να διορθωθεί αν η εταιρεία δεν έστελνε, με ξένους πιλότους τα ενοικιαζόμενα παλιά βουλγαρικά αεροσκάφη τύπου ATR42, αλλά εκτελούσε τη διαδρομή με τα τέσσερα δικά της σύγχρονα αεροσκάφη τύπου Embraer ERJ-145, με Έλληνες πιλότους και πλήρωμα.

Για να είναι δυνατή η εξυπηρέτηση της Ικαρίας με τέτοια αεροσκάφη, πρέπει άμεσα να αναβαθμιστεί η κατηγορία πυρόσβεσης του αεροδρομίου της από την κατηγορία 4 στην κατηγορία 5. Για να γίνει αυτό πρέπει άμεσα να αντικατασταθεί το πυροσβεστικό όχημα ων 2.500 λίτρων νερού με ένα των 5.000 ή να σταλεί άλλο ένα όχημα των 2.500 λίτρων νερού με δυο οδηγούς.

Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

Πρώτον, τι θα πράξει τόσο για την αντιμετώπιση της επιχειρούμενης μονοπωλιακής κατάστασης στο χώρο των αερομεταφορών όσο και για την εμπέδωση αισθήματος ασφάλειας που στην περίπτωση της Ικαρίας έχει καταρρακωθεί;

Δεύτερον, τι θα πράξει ώστε άμεσα να αναβαθμιστεί η κατηγορία πυρόσβεσης του αεροδρομίου της Ικαρίας από 4 σε 5 ώστε να είναι δυνατή η προσγείωση σ’ αυτό αεροσκαφών Embraer με παράλληλη απομάκρυνση των βουλγαρικών ATR; »

Ο κύριος Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Νικόλαος Σηφουνάκης έχει το λόγο για να απαντήσει.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Κύριε Πρόεδρε, τα προγράμματα της παροχής δημόσιας υπηρεσίας, τα οποία έχουν εφαρμοστεί από το 2001, έχουν ως κυρίως στόχο την άρση της απομόνωσης των απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδος και την στήριξη και την περαιτέρω ανάπτυξή τους με την διασφάλιση επαρκούς και ικανοποιητικής αεροπορικής εξυπηρέτησης καθ’ όλη την διάρκεια του έτους και με ναύλο που να είναι προσιτός.

Ο στόχος αυτός θεωρείται ότι έχει σε μεγάλο βαθμό επιτευχθεί, κρίνοντας από την ευρύτητα της αποδοχής, της οποίας έχουν τύχει αυτά τα προγράμματα παροχής δημόσιας υπηρεσίας από τις τοπικές κοινωνίες και στις αεροπορικές επικοινωνίες και βεβαίως και στις ναυτιλιακές. Αναγνωρίζοντας την ανάγκη εξασφάλισης της αεροπορικής σύνδεσης, κυρίως των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας τόσο με την πρωτεύουσα, όσο και με υπερτοπικά κέντρα από τις πρώτες γραμμές που εντάχθηκαν σε καθεστώς παροχής δημόσιας υπηρεσίας, όπως γνωρίζει καλά ο κ. Βαρδίκος, υπήρξε και η γραμμή Αθήνα-Ικαρία και Ικαρία-Αθήνα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, την 1008/2008, η ανάθεση εκμετάλλευσης των γραμμών γίνεται κατόπιν διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού, στον οποίο μπορεί να συμμετέχει οποιοσδήποτε ευρωπαϊκός αερομεταφορέας, υπό τον απαράβατο όρο ότι πληροί τις απαιτήσεις ασφάλειας διαθέτοντας έγκυρο πιστοποιητικό αερομεταφορέα. Απαραίτητη, επίσης, προϋπόθεση για την ανάθεση εκμετάλλευσης των γραμμών είναι να πληρείται ο όρος της κάλυψης του ελάχιστου αριθμού δρομολογίων και των ελάχιστων προσφερομένων θέσεων εβδομαδιαίως και ανά γραμμή, καθώς και του επιβληθέντος χαμηλού ναύλου σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που έχουν υπογραφεί.

Επίσης, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ενώ η πρόσφατη ανακοίνωση των δυο εταιρειών περί έναρξης συζήτησης για τη συγχώνευσή τους θα ελεγχθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Χθες από το Υπουργείο μας προσωπικά στείλαμε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού να ελέγξει αν υπάρχει προσυμφωνία πριν καν ξεκινήσει η διαδικασία και πριν ερωτηθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν μπορεί να υπάρξει αυτή η συγχώνευση.

Τα θέματα δημιουργήθηκαν στο μεσοδιάστημα, δηλαδή από το Νοέμβριο μέχρι αυτό το μήνα που λήγει η σύμβαση που υπήρξε για την Ικαρία, αλλά και για άλλες άγονες γραμμές. Έχουν κατατεθεί οι προσφορές στον μεγάλο διαγωνισμό της διετίας, μέχρι τον Απρίλιο του 2012, οπότε θα υπάρξει, υποθέτω, καινούρια εταιρεία, μπορεί να είναι και η ίδια, αλλά με διαφορετικές προδιαγραφές, που θα αναλάβει αυτή τη γραμμή.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ο ερωτών Βουλευτής κ. Πυθαγόρας Βαρδίκος έχει το λόγο για τρία λεπτά.

ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΒΑΡΔΙΚΟΣ: Κύριε Υφυπουργέ, εκπροσωπείτε νησιώτικο νομό και έτσι γνωρίζετε από πρώτο χέρι πόση σημασία έχει για ένα νησί η σύνδεσή του με το κέντρο. Η ερώτησή μου αφορά τη σύνδεση της Ικαρίας με την Αθήνα που τους τελευταίους μήνες έχει πολλά προβλήματα. Παράλληλα είναι και η ακτοπλοϊκή, αλλά δεν είναι του παρόντος.

Με τον αρχικό διαγωνισμό τον Σεπτέμβριο την γραμμή πήρε η ATHENS AIRWAYS. Ο διαγωνισμός επέτρεπε στην εταιρεία να ενοικιάζει αεροσκάφη και από εδώ αρχίζουν τα προβλήματα. Γιατί ενοικιάστηκαν παλιά βουλγαρικά αεροσκάφη τύπου ATR, με βούλγαρους πιλότους και με μόνη υποχρέωση να υπάρχει και ένας ελληνόφωνος μέσα στο πλήρωμα για να μπορεί να συνεννοηθεί με τους επιβάτες. Άρχισαν να κυκλοφορούν πολλές ιστορίες η μια μετά την άλλη. Την μια ότι οι πιλότοι μύριζαν αλκοόλ, την άλλη ότι η προσγείωση έγινε ανάποδα και καρδιοχτύπησε τους επιβάτες, την πάρα άλλη ότι αντί για το Ελευθέριος Βενιζέλος πήγαν στην Σκιάθο και οι περισσότεροι από τους επιβάτες συνέχιζαν με πλοίο το ταξίδι τους για την Αθήνα και όχι με το αεροπλάνο.

Ιστορίες με πιθανές υπερβολές -ίσως ακόμη και ανακρίβειες- ιστορίες φαιδρές, που έγιναν όμως, σοβαρές, όταν βγήκε στην επιφάνεια το Colpo Grosso για πολλούς, της συνένωσης των δύο μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, της Ολυμπιακής και της Aegean και οι φημολογίες ότι η Athens Airways δημιουργήθηκε στα γρήγορα, μόνο και μόνο για να αποτραπούν οι όποιες αντιδράσεις της Ευρωπαϊκής και της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Βέβαια, σε τέτοιες περιπτώσεις, δεν υπάρχει ιδιαίτερη προσοχή στην ασφάλεια των πτήσεων.

Όλα αυτά επαναλαμβάνω, μπορεί να είναι υπερβολικά και ανακριβή, αλλά και εδώ το αποτέλεσμα μετράει. Και το αποτέλεσμα είναι, ότι ενώ είχαμε μία γραμμή με πληρότητα πάνω από 90%, σήμερα, αν και τα αεροσκάφη είναι μικρότερα, οι πληρότητες δεν ξεπερνούν το 20%. Θα έλεγα πως ουσιαστικά δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση της Ικαρίας με την Αθήνα.

Περιμέναμε να πάρει τη γραμμή κάποια άλλη εταιρεία, με την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, αλλά δυστυχώς οι πληροφορίες λένε ότι συνεχίζει η ίδια εταιρεία. Αυτό, πάρα πολλοί το θεώρησαν δικαίωση, από αυτούς που μίλησαν για Colpo Grosso.

Αυτό, όμως, δεν είναι του παρόντος και χαίρομαι που το Υπουργείο σας έχει ήδη ξεκινήσει την έρευνα. Θα το συζητήσουμε το θέμα αυτό σίγουρα και στη Βουλή.

Ο νέος διαγωνισμός δεν επιτρέπει την υπενοικίαση αεροσκαφών. Θα βελτιωθεί σημαντικά η κατάσταση στην Ικαρία, εάν η εταιρεία στείλει, όχι τα βουλγάρικα ATR, αλλά τα δικά της, αυτά που δηλώνει και είναι τέσσερα Εμπραέρ. Και αυτό είναι υποχρεωμένη να το κάνει από τον καινούργιο Κανονισμό. Υπάρχει, όμως, ο εξής κίνδυνος: Να αρνηθεί και να ρίξει το φταίξιμο σε εσάς, την ΥΠΑ, γιατί η πυρασφάλεια του Αεροδρομίου της Ικαρίας είναι κατηγορίας 4, ενώ τα αεροσκάφη Εμπραέρ απαιτούν κατηγορία 5.

Γι’ αυτό πρέπει άμεσα, πριν την 1η Απριλίου, που αρχίζει η νέα σύμβαση, να αναβαθμίσετε την κατηγορία πυρασφάλειας στο Αεροδρόμιο της Ικαρίας από 4 σε 5, αντικαθιστώντας το ένα όχημα των δυόμισι τόνων, με ένα άλλο των πέντε τόνων. Υπάρχει, βέβαια, και η εναλλακτική λύση που είναι όμως, πιο δύσκολη και πιο ακριβή να στείλετε και άλλο όχημα των δυόμισι τόνων, αλλά αυτό απαιτεί και δύο οδηγούς ακόμη.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.

Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Νικόλαος Σηφουνάκης για να δευτερολογήσει.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Πράγματι, όπως είπε και ο συνάδελφος, ο κ. Βαρδίκος, στο μεγάλο διαγωνισμό που θα ξεκινήσει τώρα -δηλαδή, θα υπάρξει ανάθεση τώρα- δεν θα υπάρξει αυτό το φαινόμενο που αναφέρατε πριν, με πληρώματα ή με αεροσκάφη, τα οποία ίσως δεν πληρούσαν, βάσει του ενδιάμεσου διαγωνισμού που κάλυψε την περίοδο Νοέμβριος-Απρίλιος 2010.

Γνωρίζετε, κύριε συνάδελφε, ότι η διαδικασία πώλησης της Ολυμπιακής από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μας είχε βρει αντίθετους. Είχαμε καταγγείλει στη Βουλή την ύποπτη διάταξη που έδινε το δικαίωμα στον αγοραστή, χωρίς να αναλαμβάνει καμία υποχρέωση, να μπορεί σε ένα διάστημα δώδεκα μηνών να την πουλήσει. Και ω, του θαύματος, βεβαίως δικαιωθήκαμε.

Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι υπήρξαν διθυραμβικές θέσεις τότε, επί της Κυβέρνησης και του αγοραστή, ότι τώρα θα υπάρξει ο πρωταθλητής, ότι τώρα η Ολυμπιακή θα παίζει μέσα σε ένα πεδίο, γιατί είναι ισχυρή εταιρεία, θα υπάρξει υγιής ανταγωνισμός με την άλλη μεγάλη εταιρεία και τέτοια μεγάλα και παχυλά λόγια, από πλευράς του τότε Υπουργού της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, από την Κυβέρνηση της εκποίησης της δημόσιας περιουσίας. Όλα αυτά βεβαίως, όπως είδατε, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, διαψεύστηκαν. Και διαψεύστηκαν χωρίς να βγαίνουν και να έχουν το θάρρος σήμερα να κάνουν την αυτοκριτική τους.

Μέριμνά μας ήταν και θα είναι, στην περίπτωση συγχώνευσης των δύο εταιρειών, η πλήρης εξυπηρέτηση της παραμεθόριας χώρας, η ύπαρξη καθολικών υπηρεσιών, η μη ανεξέλεγκτη τιμολογιακή πολιτική στο χώρο των αερομεταφορών.

Βέβαια, αν η Επιτροπή Ανταγωνισμού θέσει όρους ή επιβάλλει οποιοδήποτε προσωπικό περιορισμό, στο όνομα της μη ύπαρξης δεσπόζουσας θέσης, αυτό θα ληφθεί σοβαρά υπόψη, θα εφαρμοστεί, δηλαδή.

Σας διαβεβαιώνω ότι παραμένουμε εγγυητές του δημόσιου συμφέροντος, κυρίως όσον αφορά την καθολική υπηρεσία στις άγονες και απομακρυσμένες γραμμές.

Όσον αφορά την αναβάθμιση της κατηγορίας πυρασφάλειας του Κρατικού Αερολιμένα της Ικαρίας, που θέσατε, σας ενημερώνω ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, μου ανακοίνωσε ότι το επόμενο διάστημα θα εγκατασταθεί πυροσβεστικό όχημα στο αεροδρόμιο της Ικαρίας, για την κάλυψη αυτών των αναγκών.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Σας ευχαριστώ, κύριε Υφυπουργέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: