Η ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ...!

H επανάσταση στην ενημέρωση ήρθε με την 1η Καθημερινή Ηλεκτρονική Εφημερίδα της Σάμου........ πατώντας εδώ www.samiakignomi.gr

Τετάρτη, 21 Ιουλίου 2010

Μία αποστολή αυτοκτονίας

Από Μιχάλη Σολανάκη

http://www.diplomatia.gr/index.php



Το καλοκαίρι του 1974 η Κύπρος βρισκόταν στις φλόγες. Τις πρωινές ώρες της 20ης Ιουλίου, μια μεγάλη τουρκική αποβατική δύναμη εισέβαλε στο βόρειο τμήμα του νησιού, με αφορμή το πραξικόπημα από μερίδα Ελλήνων αξιωματικών της ΕΛΔΥΚ κατά του προέδρου της Κύπρου Μακαρίου.
Το πλήρωμα  του Noratlas 52-144
Το πλήρωμα του Noratlas 52-144 "Νίκη 8" στο πιλοτήριο του αεροσκάφους, μετά την επιστροφή από την Κύπρο. Από αριστερά, Κυβερνήτης Τζανάκος Νικόλαος, Μηχανικός Τσουρής Βασίλειος, Συγκυβερνήτης Λαυράνος Δημήτριος και Ραδιοναυτίλος Μουτσάτσος Σαράντος.

Το πραξικόπημα είχε εκδηλωθεί μια εβδομάδα πριν, και η κύρια δικαιολογία που επικαλέστηκε η Τουρκία για την εισβολή της στην Κύπρο, ήταν ο κίνδυνος που διέτρεχε η Τουρκοκυπριακή μειονότητα του νησιού, από την αλλαγή καθεστώτος, παρ' ότι οι αψιμαχίες του πραξικοπήματος περιορίστηκαν στην Ελληνοκυπριακή κοινότητα χωρίς σε καμιά περίπτωση να απειληθούν οι Τουρκοκύπριοι.
Οι πραγματικοί λόγοι της εισβολής βέβαια, ήσαν οι βλέψεις που ανέκαθεν είχε η Τουρκία για την Κύπρο, και η προστασία των Τουρκοκυπρίων ήταν το πρόσχημα που προέβαλλε για να νομιμοποιήσει τις εκάστοτε επεμβάσεις της. Και αρκετές φορές στο παρελθόν είχε απειλήσει με απόβαση στο νησί.
Είναι γνωστό άλλωστε, ότι η προετοιμασία της Τουρκίας για την εισβολή είχε αρχίσει πολύ πριν την εκδήλωση του πραξικοπήματος.
Σκοπός του κειμένου αυτού δεν είναι να αναπτύξει τις πολιτικές ή τις στρατηγικές παραμέτρους της τουρκικής εισβολής και της κατοχής του μισού νησιού από τους Τούρκους, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Είναι κυρίως ένας φόρος τιμής στους νεκρούς της αποστολής "Νίκη", και σε όλους όσοι έλαβαν μέρος σε αυτή την επιχείρηση του Ιουλίου του 1974.
Η τουρκική εισβολή βρήκε την άμυνα της Κύπρου σε κακή κατάσταση και το ηθικό των αμυνομένων σε πολύ χαμηλό επίπεδο μετά το πραξικόπημα και τα θλιβερά γεγονότα που το ακολούθησαν.
Η "ηγεσία" που προέκυψε από την ανταρσία εναντίον της νόμιμης και διεθνώς αναγνωρισμένης κυβέρνησης του νησιού, δεν ήταν σε θέση να συσπειρώσει τον πληθυσμό με σκοπό να αντιμετωπισθεί ο εισβολέας αποτελεσματικά, και φυσικά η διεθνής υποστήριξή της ήταν ανύπαρκτη.
Η αμυντική προετοιμασία του νησιού που είχε εξασθενίσει, μετά από πολλές αρνητικές εξελίξεις και κακούς χειρισμούς του παρελθόντος, έλαβε την χαριστική βολή με τις εκκαθαρίσεις στην Εθνική Φρουρά που ακολούθησαν το πραξικόπημα.
Την πρώτη ημέρα της εισβολής, η τουρκική αποβατική δύναμη δεν είχε καταφέρει παρά ένα μικρό προγεφύρωμα στην ακτή της Κυρήνειας και ενώ αυτό θα μπορούσε (παρά τα όσα έχουν γραφεί ) να είχε καταστραφεί, καμιά κίνηση προσβολής της αποβατικής δύναμης ή του προγεφυρώματος δεν έγινε από την πλευρά που θα μπορούσε να επέμβει αποτελεσματικά: Την Ελλάδα. Η δικτατορική κυβέρνηση των Αθηνών ευρίσκετο στα πρόθυρα της κατάρρευσης.
Η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα από όπου ξεκίνησε το πραξικόπημα, και από όπου θα μπορούσε να επηρεασθεί η άμυνα της Κύπρου μετά την εκδήλωση της τουρκικής εισβολής, παρουσίαζε σημεία διάλυσης, οι δε στρατιωτικές προετοιμασίες και η γενική επιστράτευση που ακολούθησε εξελίχθηκαν σε πραγματικό φιάσκο.
Πολύτιμος χρόνος χάθηκε με αμφιταλαντεύσεις, αποφυγή λήψεως αποφάσεων και αλλοπρόσαλλες διαταγές και ανακοινώσεις, την στιγμή που η ελλιπής και αποδιοργανωμένη άμυνα των Κυπρίων είχε περιορίσει την τουρκική ανάπτυξη σε μερικά τετραγωνικά χιλιόμετρα.
Μέσα στο κλίμα αποδιοργάνωσης και ηττοπάθειας και αφού η εφαρμογή των προβλεπομένων σχεδίων ενίσχυσης της Κύπρου (κυρίως αεροπορική προσβολή των δυνάμεων απόβασης), είχε με τον ένα ή άλλο τρόπο ακυρωθεί, αποφασίστηκε η αποστολή στρατιωτικών ενισχύσεων στην Κύπρο στην μορφή μιας Μοίρας Καταδρομών (όχι αλεξιπτωτιστών). Η δύναμη αυτή θα μεταφέρετο στο νησί αεροπορικώς, με το σύνολο σχεδόν των μεταφορικών αεροσκαφών που διέθετε τότε η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Δεν θα εξετάσουμε εδώ το σκεπτικό, την λογική και το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα του εγχειρήματος αυτού. Κάτω από το φώς των στοιχείων που έχουν γίνει γνωστά 28 χρόνια μετά τα γεγονότα, η αποστολή αυτή δεν μπορεί παρά να χαρακτηρισθεί ανεπιφύλακτα ως ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ. Το ότι δεν κατέληξε στην ολική καταστροφή των αεροσκαφών και της δύναμης που απεστάλη, οφείλεται κατά πρώτο λόγο στην αυτοθυσία, την γενναιότητα, και τις ικανότητες του συνόλου των αεροπόρων και καταδρομέων που έλαβαν μέρος σε αυτή. Κατά δεύτερο λόγο οφείλεται στην τύχη.
Ποτέ δεν καταλογίστηκαν ευθύνες σε αυτούς που αποφάσισαν την αποστολή αυτή, που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο 33 αεροπόρων και καταδρομέων και την καταστροφή τεσσάρων αεροσκαφών. Καθόλου περίεργο βέβαια, αφού ούτε για την λεγόμενη "Τραγωδία της Κύπρου" στην οποία εντάσσεται η ιστορία αυτή, έχουν ουσιαστικά καταλογισθεί ευθύνες.
Η πτήση των μεταγωγικών προεβλέπετο να γίνει με άκρα μυστικότητα, από την αεροπορική βάση της Σούδας στην Κρήτη, και φορτίο τους θα ήταν η Α΄ Μοίρα Καταδρομών με τον οπλισμό της. Η όλη επιχείρηση θα έφερε την κωδική ονομασία "Νίκη".
20 αεροσκάφη Nord 2501 Noratlas και 10 C-47 Dakota της 354 Μοίρας Μεταφορών "Πήγασσος" διατέθηκαν για την μεταφορά της Μοίρας. Τα αεροσκάφη θα απογειώνονταν κατά την διάρκεια της νύχτας, θα πετούσαν χωρίς συνοδεία μαχητικών, σε χαμηλό ύψος, σε σιγή ασυρμάτου, με τα φώτα πορείας σβηστά και χωρίς οπτική επαφή μεταξύ τους. Τελικός προορισμός το αεροδρόμιο της Λευκωσίας, προσγείωση σε αυτό, αποβίβαση των καταδρομέων και άμεση επιστροφή των αεροσκαφών στην Ελλάδα.
Το "σχέδιο" προέβλεπε να αρχίσουν οι απογειώσεις στις 22.30 της 21.7 με χρονικό διαχωρισμό αεροσκαφών 5΄ έτσι ώστε να έχουν όλα απογειωθεί μέχρι τα μεσάνυχτα. Η πτήση προς την Κύπρο, η αποβίβαση των καταδρομέων και του υλικού και η επιστροφή έπρεπε να γίνουν υπό πλήρες σκότος, για την αποφυγή εντοπισμού από την Τουρκική αεροπορία. Υπήρξε ρητή διαταγή, σε καμία περίπτωση να μην προσγειωθεί αεροσκάφος στην Κύπρο με το φώς της ημέρας.
Το σχέδιο απογειώσεων εφαρμόστηκε όσον αφορά τα πέντε πρώτα αεροσκάφη αλλά από εκεί και πέρα υπήρξαν καθυστερήσεις, (σύμφωνα με ορισμένες εκδοχές σκόπιμες) με αποτέλεσμα να δοθεί διαταγή να ακυρωθούν οι απογειώσεις, αφήνοντας πέντε Noratlas και όλα τα Ντακότα με το υλικό πίσω! Τελευταίο απογειώθηκε το Noratlas με τον κωδικό "Νίκη 15", (15ο στην σειρά απογειώσεων) έξω από τα χρονικά όρια, και παρά την εντολή να ακυρώσει.
Τα αεροσκάφη που τελικά απογειώθηκαν ακολούθησαν μια πορεία πάνω από την πόλη των Χανίων, ανέβηκαν σε ύψος 7000 ποδών, πέρασαν από τα Λευκά Όρη, κατέβηκαν στα 500 περίπου πόδια και από εκεί ακολούθησαν μια πορεία νοτιο-ανατολική μέχρι ένα σημείο 34° Β και 27° Α, και από εκεί γύρισαν ανατολικά με κατεύθυνση την Κύπρο. Η περιοχή αυτή βρίσκεται κάτω από την συνεχή επιτήρηση της Τουρκικής Αεροπορίας και ο εντοπισμός των Noratlas θα σήμαινε και την σίγουρη καταστροφή τους. Τα πληρώματα των Noratlas γνώριζαν ότι στο ταξίδι αυτό θα ήσαν μόνοι, δεν θα υπήρχαν ελληνικά μαχητικά για προστασία τους. Η μόνη τους προστασία θα ήταν το σκοτάδι και το στοιχείο του αιφνιδιασμού.
Σε όλη την διάρκεια της πτήσης δεν υπήρχαν ραδιοβοηθήματα, αφού αυτά ήσαν εκτός ενεργείας λόγω της εμπόλεμης κατάστασης, ούτε σημεία αναφοράς για προσανατολισμό, και εδώ επιστρατεύθηκαν οι ικανότητες των ραδιοναυτίλων. Πολλά από τα αεροσκάφη πετούσαν σχεδόν σύρριζα με την επιφάνεια της θάλασσας (μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση, όπου το παραμικρό λάθος των χειριστών σήμαινε συντριβή του αεροσκάφους και ακαριαίο θάνατο για το πλήρωμα και τους επιβαίνοντες). Τα Noratlas δεν πετούσαν σε σχηματισμό, ούτε είχαν οπτική επαφή μεταξύ τους. Πετούσαν ανεξάρτητα, με μια γενική ιδέα του που περίπου πετούσε το προηγούμενο ή το επερχόμενο αεροσκάφος.
Η πτήση προς την Κύπρο έπρεπε να διαρκέσει δύο περίπου ώρες για τα αργοκίνητα και βαρυφορτωμένα μεταγωγικά. Αρκετά από αυτά παρουσίασαν βλάβες, όμως τα πληρώματά τους κατάφεραν να τα πάνε στον προορισμό τους.
Πλησιάζοντας την Κύπρο από τα δυτικά, και έχοντας από ώρα σπάσει την σιγή ασυρμάτου, παρατήρησαν ότι η θαλάσσια περιοχή νότια του νησιού παρουσίαζε ασυνήθιστη κίνηση πολεμικών πλοίων του Αμερικανικού 6ου Στόλου. Ένα από τα Noratlas πέρασε αρκετά κοντά από ένα μεγάλο αεροπλανοφόρο, χωρίς κανένα συμβάν.
Άλλα αεροσκάφη πέταξαν κατά λάθος πάνω από την βρετανική βάση του Ακρωτηρίου στην οποία σήμανε συναγερμός. Αμέσως η Διοίκηση των Βρεταννικών Δυνάμεων της Κύπρου προειδοποίησε τις Ελληνικές αρχές ότι στο εξής θα αναχαίτιζε οποιαδήποτε αεροσκάφη θα πλησίαζαν την περιοχή της Κύπρου!
Φτάνοντας πάνω από το νησί, παρατήρησαν μεγάλες πυρκαϊές στο Όρος Τρόοδος , οι οποίες είχαν ανάψει από τους βομβαρδισμούς των Τούρκων. Αυτές οι πυρκαϊές ήσαν η πηγή των αναλαμπών στον ορίζοντα που είχαν βοηθήσει στον προσανατολισμό πολλών Noratlas κατά την προσέγγισή τους στην Κύπρο.
Μερικά αεροσκάφη δέχτηκαν αραιά πυρά από τις διάσπαρτες Τουρκοκυπριακές θέσεις, αλλά χωρίς τα πληρώματά τους να ανησυχήσουν ιδιαίτερα.
Ένα-ένα τα μεταγωγικά άρχισαν την κάθοδό τους προς το αεροδρόμιο της Λευκωσίας, όταν διεπίστωσαν ότι εδέχοντο σφοδρά αντιαεροπορικά πυρά, αν και απ’ ότι γνώριζαν, το αεροδρόμιο ευρίσκετο μέχρι εκείνη την στιγμή σε ελληνικά χέρια. Η ώρα ήταν λίγο μετά τις 02.00 της 22 Ιουλίου.
Πριν την αναχώρηση της αποστολής, τα πληρώματα των Noratlas ενημερώθηκαν ότι οι κυπριακές δυνάμεις οι οποίες είχαν τον έλεγχο του αεροδρομίου, είχαν ειδοποιηθεί για την άφιξη των ελληνικών αεροσκαφών και είχαν διαταχθεί να μην ανοίξουν πυρ κατά την προσέγγισή τους. Υπάρχουν πολλές αλληλοσυγκρουόμενες εκδοχές για το αν δόθηκε τέτοια διαταγή, τί περιείχε, σε ποιούς δόθηκε και από ποιούς, και πότε. Γεγονός είναι ότι τα αεροσκάφη που επιχειρούσαν να προσγειωθούν, δέχθηκαν καταιγιστικά πυρά από πολλές κατευθύνσεις, μέσα και έξω από το αεροδρόμιο. Τα πυρά προήρχοντο από ελληνοκυπριακές θέσεις αντιαεροπορικών, καθώς και από διάφορους πολίτες που είχαν πάρει θέσεις γύρω από το αεροδρόμιο και έβαλλαν κατα των Noratlas με ότι όπλο είχαν διαθέσιμο. Αργότερα, από διάφορες μαρτυρίες προέκυψε ότι, περιμένοντας τουρκική επίθεση, και μη γνωρίζοντας ότι θα έρχονταν ενισχύσεις από την Ελλάδα , θεώρησαν ότι τα αεροσκάφη που πλησίαζαν ήσαν σίγουρα Τουρκικά.
Τα αεροσκάφη "Νίκη 1" , "Νίκη 2" και "Νίκη 3" κατάφεραν να προσγειωθούν αποβιβάζοντας τους καταδρομείς και τα εφόδια που μετέφεραν. Το αεροσκάφος "Νίκη 4 " δέχθηκε πολλά βλήματα αντιαεροπορικών, πήρε φωτιά και συνετρίβη δύο μίλια πριν τον διάδρομο του αεροδρομίου. Όλοι οι επιβαίνοντες, πλήρωμα και καταδρομείς εκτός ενός σκοτώθηκαν. Το αεροσκάφος "Νίκη 7" εβλήθη σε πολλά σημεία, ο ένας κινητήρας του εξερράγη, ο δεύτερος πήρε φωτιά, αλλά το ηρωικό του πλήρωμα κατάφερε να το προσγειώσει. Δύο από τους καταδρομείς που μετέφερε σκοτώθηκαν και 11 τραυματίστηκαν, από τα πυρά που σχεδόν διέλυσαν την άτρακτο.
Τα ακολουθούντα Noratlas βρέθηκαν σε έναν καταιγισμό πυρών κάθε είδους όπλων, αλλά τα πληρώματά τους με υπεράνθρωπες προσπάθειες και ηρωισμό τα προσγείωσαν εκπληρώνοντας στο ακέραιο το καθήκον τους. Κάποιοι από τους χειριστές των αεροσκαφών, ελπίζοντας ότι το αεροδρόμιο ήταν ακόμη σε ελληνικά χέρια, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να δηλώσουν την εθνικότητά τους άναβαν όλα τα φώτα των Noratlas, κατά την τελική φάση της προσγείωσης. Αυτό, λίγο επηρέασε αυτούς που πυροβολούσαν από το έδαφος, αλλά τουλάχιστον τα τελευταία αεροσκάφη δεν είχαν απώλειες, αν και όλα έφεραν σημάδια από τα πυρά που δέχτηκαν.
Όταν καθυστερημένα διαπιστώθηκε ότι τα αεροσκάφη που επιχειρούσαν να προσγειωθούν ήσαν ελληνικά, τα πυρά από το έδαφος άρχισαν να αραιώνουν και τέλος σταμάτησαν. Ήταν όμως πλέον αργά για δύο από τα Noratlas και 33 αεροπόρους και καταδρομείς.
Τελευταίο, και λίγο πριν το πρώτο φώς προσγειώθηκε το "Νίκη 15" που μετέφερε τα πυρομαχικά της Α’ Μοίρας Καταδρομών.
Όλα τα αεροσκάφη που προσγειώθηκαν στην Λευκωσία απογειώθηκαν για το ταξίδι της επιστροφής, εκτός από το άτυχο Νίκη 4" και τρία ακόμη Noratlas.
Το "Νίκη 3" που παρουσίασε βλάβη στον ένα κινητήρα, το "Νίκη 7" που είχε καταστραφεί σχεδόν ολοσχερώς και το "Νίκη 12" το οποίο έμεινε από καύσιμα. Και τα τρία Noratlas πυρπολήθηκαν από τις κυπριακές δυνάμεις με διαταγή του Ελληνικού Αρχηγείου Αεροπορίας, προφανώς για να μην υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν την συμβολική αυτή ελληνική επέμβαση στην Μάχη της Κύπρου. Η δικαιολογία για αυτή την ενέργεια ήταν ότι η Ελλάδα δεν βρισκόταν επίσημα σε εμπόλεμη κατάσταση με την Τουρκία!!
Τα υπόλοιπα αεροσκάφη, κάνοντας οικονομία καυσίμων και πετώντας πάντα χαμηλά για την αποφυγή εντοπισμού από την Τουρκική Αεροπορία, άρχισαν να προσγειώνονται στην Σούδα, εκτός από 4 που προσγειώθηκαν στην Ρόδο λόγω έλλειψης καυσίμων και ζημιών που προκλήθηκαν από τα πυρά που δέχτηκαν στην Λευκωσία. Δύο από τα Noratlas που απογειώθηκαν από την Σούδα, δεν προσγειώθηκαν ποτέ στην Κύπρο:
Το "Νίκη 13", δήλωσε ότι έχασε τον προσανατολισμό του και προσγειώθηκε στην Ρόδο.
Το "Νίκη 14", φτάνοντας πάνω από την Κύπρο όταν είχε πια ξημερώσει, ακολούθησε τις διαταγές και επέστρεψε στην Σούδα.
Με το φως της ημέρας άρχισε ο σφοδρός βομβαρδισμός του αεροδρομίου της Λευκωσίας από την Τουρκική Αεροπορία. Οι καταδρομείς της Α’ Μοίρας που μετέφεραν τα Noratlas,παρά τις απώλειές τους και τον εφιάλτη που μόλις πέρασαν, πήραν θέσεις στην άμυνα του αεροδρομίου και τις επόμενες μέρες πολέμησαν ηρωικά εναντίον των Τούρκων εισβολέων. Δυστυχώς, η πραγματικά ηρωική αυτή επιχείρηση της Ελληνικής Αεροπορίας ήταν και η μοναδική από πλευράς Ελλάδος βοήθεια, στις κρίσιμες ώρες που περνούσε η Κύπρος. Ο ηρωισμός αυτών που έλαβαν μέρος και η θυσία όσων φονεύθηκαν κατά την εκτέλεσή της, δεν στάθηκαν αρκετά να επηρεάσουν την ροή των γεγονότων.
Θα παραμείνει όμως μια λαμπρή σελίδα δόξας στην Ιστορία της Αεροπορίας μας, και των Δυνάμεων Καταδρομών, έστω και μη πλήρως αναγνωρισμένη.

ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗ 21-22.7.1974

Α/Φ

ΑΡΙΘ

ΩΡΑ ΑΠΟΓ.

ΠΛΗΡΩΜΑ

ΒΑΘΜΟΣ

ΙΔΙΟΤΗΤΑ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

52-135

ΝΙΚΗ1

22.30

Χοχλακάκης Μιχαήλ
Δέμης Αναστάσιος
Σγούρος Χρήστος
Ζελενίτσας Παναγιώτης

Επισμηναγός
Υποσμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

52-140

ΝΙΚΗ 2

22.35

Σφήκας Ιωάννης
Πανούσης Παναγιώτης
Καραίσκος Ιωάννης
Τυλιγάδης Κωνσταντίνος

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

53-207

ΝΙΚΗ 3

22.40

Στέφας Σωτήριος
Νεονάκης Γεώργιος
Δρίτσας Ιωάννης
Παπαναστασίου Αθανάσιος

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Επισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Βλάβη αριστερού κινητήρα, πυρπολήθηκε στην Λευκωσία.

52-133

ΝΙΚΗ 4

22.45

Παναγόπουλος Βασίλειος
Συμεωνίδης Στέργιος
Άνθιμος Ηλίας
Δάβαρης Γεώργιος

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Επισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Καταρρίφθηκε από Α/Α πυρά κατά την προσέγγιση στη Λευκωσία.Όλοι οι επιβαίνοντες σκοτώθηκαν εκτός ενός.

53-234

ΝΙΚΗ 5

22.51

Δρακωνάκης Εμμανουήλ
Παπούλης Σωτήριος
Γκάνος Βασίλειος
Λούκος Αναστάσιος

Επισμηναγός
Υποσμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Υπέστη ζημιές από πυρά, επέστρεψε μέσω Ρόδου.

52-139

ΝΙΚΗ 6

22.58

Δημητρός Γεώργιος
Μέττας Βασίλειος
Ράζος Ιωάννης
Καγιαμπάκης Γεώργιος

Σμηναγός
Επισμηναγός
Επισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Χτυπήθηκε από πυρά, 2 νεκροί και 11 τραυματίες από τους καταδρομείς, πυρπολήθηκε στη Λευκωσία.

53-220

ΝΙΚΗ 7

23.00

Παπακωνσταντίνου Ιωάννης
Καρδάρας Δημήτριος
Κάβουρας Σωκράτης
Σαλαπάτας Γεώργιος

Επισμηναγός

Σμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης

Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

52-144

ΝΙΚΗ 8

23.15

Τζανάκος Νικόλαος
Λαυράνος Δημήτριος
Μουτσάτσος Σαράντος
Τσουρής Βασίλειος

Επισμηναγός
Ανθυποσμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Υπέστη ζημιές από πυρά, επέστρεψε μέσω Ρόδου.

52-142

ΝΙΚΗ 9

23.35

Στραβοπόδης Ανδρέας
Παπαϊωάννου Αθανάσιος
Ρουμελιώτης Κωνσταντίνος
Καρδάκος Αναστάσιος

Επισμηναγός
Ανθυποσμηναγός
Ανθυπασπιστής
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

53-222

ΝΙΚΗ10

23.40

Παπαθανασίου Σωτήριος
Ιλαρίδης Αθανάσιος
Κουλούλας Γεώργιος
Πεδιαδιτάκης Ευάγγελος

Επισμηναγός
Αντισμήναρχος
Επισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Αξ.Επιχειρήσεων 354 ΜΤΜ

52-189

ΝΙΚΗ11

23.51

Μήτσαινας Γεώργιος
Κυριακόπουλος Χρήστος
Φούτσης Αλέξανδρος
Σίμος Κωνσταντίνος

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

52-143

ΝΙΚΗ12

23.55

Αδαμόπουλος Νικόλαος
Χατζηπαναγιώτης Δημ.
Βασιλάκος Πολυχρόνης
Κομιανός Ιωάννης

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Ανθυπασπιστής
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Έμεινε από καύσιμα και πυρπολήθηκε στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας.

52-151

ΝΙΚΗ13

23.58

Νικολάου Βασίλειος
Χατζηδάκης Γεώργιος
Κλεφτογιάννης Αντώνιος
Γκορέζης Βασίλειος

Αντισμήναρχος
Σμήναρχος
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Διοικητής 354 ΜΤΜ.
Ακύρωσε την αποστολή, προσγειώθηκε στην Ρόδο.

52-132

ΝΙΚΗ14

00.16
00.22;

ΛυμπερόπουλοςΠαναγιώτης
Κωστόπουλος Βασίλειος
Μπαραλιάκος Αντώνιος
Μανής Δημήτριος

Επισμηναγός
Αντισμήναρχος
Ανθυπασπιστής
Επισμηναγός

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

52-187

ΝΙΚΗ15

00.17
00.25;

Πετρουλάκης Ευάγγελος
Παπασταματίου Νικόλαος
Γραμματικός Ιωάννης
Καραταϊρης Σωτήριος

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Αρχισμηνίας
Ανθυπασπιστής

Κυβερνήτης
Συγκυβερνήτης
Ραδιοναυτίλος
Μηχανικός

Το τελευταίο αεροσκάφος που έφυγε από τη Σούδα και έξω από τα χρονικά όρια των απογειώσεων.

ΝORATLAS 52-133 "NIKH 4"

ΦΟΝΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ

Παναγόπουλος Βασίλειος
Συμεωνίδης Γεώργιος
Άνθιμος Ηλίας
Δάβαρης Γεώργιος

ΦΟΝΕΥΘΕΝΤΕΣ ΚΑΤΑΔΡΟΜΕΙΣ

Α' ΜΟΙΡΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ

Τσαμκιράνης Δημήτριος
Καβραχωριανός Νικόλαος
Τσιλιβάκης Στέφανος
Τσάκωνας Ευάγγελος
Χριστόπουλος Αθανάσιος
Αναστασόπουλος Ανδρέας
Γιαννακάκης Κοσμάς
Γιαννάκος Στέφανος
Γιαννόπουλος Παναγιώτης
Δαλαμάγκας Ηλίας
Ζησιμόπουλος Ανδρέας
Ηλίας Κωνσταντίνος
Κασιμάκης Σωτήριος
Κατερός Κωνσταντίνος
Κουρούνης Σωτήριος
Λίγδης Χρήστος
Δοϊτσίδης Χριστόδουλος
Μανιάτης Σπυρίδων
Μονιάς Αιμίλιος
Μπαρώτας Κωνσταντίνος
Νάκος Γεώργιος
Πρινιανάκης Στυλιανός
Σιορώκος Δημήτριος
Σκιαδαρέσης Νικόλαος
Τζούρας Σωτήριος
Τούλης Ηλίας
Χατζόπουλος Χρήστος

ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΘΕΙΣ ΚΑΤΑΔΡΟΜΕΑΣ

Ζαφειρίου Αθανάσιος
(Μοναδικός επιζήσας )

ΒΑΘΜΟΣ

Επισμηναγός
Επισμηναγός
Επισμηνίας
Ανθυπασπιστής

ΒΑΘΜΟΣ



ΔΕΑ Κ/Δ
Λοχίας Κ/Δ
Λοχίας Κ/Δ
Δεκανέας Κ/Δ
Δεκανέας Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ



Στρατιώτης Κ/Δ

NORATLAS 52-139 "NIKH 7"

ΦΟΝΕΥΘΕΝΤΕΣ ΚΑΤΑΔΡΟΜΕΙΣ

Α' ΜΟΙΡΑ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ

Νόμπελης Σπυρίδων
Οικονομάκης Κωνσταντίνος

ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΘΕΝΤΕΣ ΚΑΤΑΔΡΟΜΕΙΣ

Τσόγκας Παύλος
Αντωνόπουλος Γεώργιος
Φύσσαρης Ιωάννης
Θεοδωρόπουλος Σ.
Γκόγκος Κ.
Τσαγκαρόπουλος Δημήτριος
Λατζουράκης Γεώργιος
Ξεφτύλης Κωνσταντίνος
Παπαευσταθίου Ευστάθιος
Μαυρουδής Γεώργιος

ΒΑΘΜΟΣ



Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ



ΛοχίαςΚ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Λοχίας Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ
Στρατιώτης Κ/Δ

Δεν υπάρχουν σχόλια: